Skoleverest
Korpen Storsjön har tillsammans med idrottsläraren Ulrika Eklöv på Jämtlands gymnasium utmanat två klasser att bestiga Mount Everest. På idrottslektionen. Din förening kan göra samma sak med Korpens utmaning för Sveriges skolelever, Skoleverest.
Tänk den ungdomen som vid middagsbordet efter friluftsdagen, idrottslektionen eller tillsammans på ungdomsgården stolt kan berätta om hur alla idag hjälptes åt för att ta sig hela vägen upp på Mount Everest. Det är vad vår satsning Skoleverest handlar om!
Om Skoleverest
Från och med hösten 2021 erbjuder Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet en satsning mot skolor som vi kallar för SkolEverest. Det är en utveckling av Mitt Everest som är möjlig genom stöd från Riksidrottsförbundets projektstöd för skolsamverkan. I korthet innebär konceptet att klassen hjälps åt att gå upp för Mount Everest tillsammans som grupp. Inom Skoleverest kan en klass även utmana andra klasser på skolan och följa statistiken på skolans egen topplista.
Varje vända en elev gör uppför skolans självvalda backe samlar höjdmeter till klassen. Det finns en framtagen webbapplikation som gör att läraren kan registrera de rundor klassen går och som summerar antalet höjdmeter. Läraren kan även grafiskt följa klassens väg upp mot toppen. Längs vägen passerar klassen även ett antal milstolpar i form av mer eller mindre kända toppar i Sverige och runtom i världen.
Att vara med i Skoleverest är kostnadsfritt. Skolan skapar ett konto på hemsidan för utmaningen och anger en kontaktperson samt höjdmeter på den backe skolan vill använda. Sen är det bara att lägga till klasser efterhand och börja klättra.
Kolla in hemsidan www.skoleverest.se
Gör som Korpen Storsjön och Jämtlands Gymnasium, gör eleverna till bergsbestigare!
Korpföreningen kan med denna utmaning ta kontakt med skolor i närheten och göra reklam för den likt Korpen Storsjön i Östersund gjorde. Lotta Eriksson på Korpen Storsjön pratade med Idrotts- och matteläraren Ulrika Eklöv på Jämtlands Gymnasium som blev intresserad direkt. Ulrika blev nyfiken på hur hon kunde kombinera sina två ämnen, idrott och matematik, för att skapa lärande, teamkänsla och en fysisk aktivitet för de två klasser i årskurs 1 på byggprogrammet där hon undervisar.
— Jag lät eleverna vara med och bestämma vilken backe vi skulle gå i och sen fick de under matematiklektionen räkna ut hur många vändor det innebar för både klassen och varje elev. Vi kommer nu använda en idrottslektion för respektive klass att genomföra utmaningen. Vi ska bestiga Mount Everest på lektionen och klasserna går olika dagar. Tävlingen blir att se vilken klass som klarade de 114 vändorna snabbast, berättar Ulrika som även spridit informationen vidare till sina lärarkollegor på skolan och fått intresse från flera kollegor att göra liknande utmaningar, berättar Ulrika.
Lotta Eriksson från föreningen Korpen Storsjön har varit på plats i backen under lektionerna och försåg skolan med vattenflaskor som lottades ut samt hejade fram eleverna som kämpat sig upp för backen.
— Det här är en fantastisk aktivitet och det är så härligt att få vara på plats och känna teamkänslan bland eleverna när de gör detta tillsammans. Fler skolor och korpföreningar borde haka på denna utmaning och göra det tillsammans!
Sara Alfredsson är projektledare för utmaningen för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och hon är lycklig över hur Ulrika tagit sig an utmaningen med sina två klasser och att Lotta varit på plats i backen för att möta ungdomarna.
— Det är så kul att Ulrika varit kreativ och hittat sätt att använda utmaningen inom både matten och idrotten och att Korpen Storsjön tog kontakt och varit med i backen under dagarna. Det är ett fantastiskt sätt att visa upp Korpen och prata om föreningen med en ny målgrupp och potentiellt nya medlemmar för föreningen.
Som förening kan detta alltså vara ett tillfälle för er att skapa kontakt med ungdomar och locka dem till era aktiviteter.
Frågor?
Sara Alfredsson
sara.alfredsson@korpen.se
08-699 64 07